Innehåll:
Krisplan för Borlänge Ridsportklubb.
Vad är en kris?.
Förebyggande information.
Rutiner vid kris.
Krisgruppen.
Vid allvarlig kris.
Att tänka på:
Olika typer av kriser med scenarioförslag.
Olyckor och dödsfall under ridning och tillhörande aktiviteter.
Vad gör vi akut när olyckan är framme?.
Brand på anläggningen eller omkringliggande natur.
Samhällskris avsaknad av vatten.
Samhällskris avsaknad av el
Brist på foder.
Sjukdom/dödsfall bland hästarna.
Tappar ridande på grund av kris i samhället.
Bilaga 1 L-ABC.
Bilaga 2: Så reagerar människor vid kris (Källa SRF).
Bilaga 3: Råd vid mediakontakter (källa SRF).
Vad är en kris?
Ordet kris betyder olika saker för olika människor.
För oss på BRsK är en kris en händelse som innebär att vår verksamhet inte kan bedrivas eller att förtroende för föreningen är skadat, vilket innebär att vi förlorar medlemmar.
Exempel på sådana händelser kan vara
olyckor och dödsfall under ridning och tillhörande aktiviteter,
brand på anläggningen
klimatrelaterade händelser som bränder, översvämningar, torka etc,
bortfall av el och vatten,
brist på foder,
sjukdom/dödsfall bland hästarna,
bortfall av personal på grund av sjukdom, dödsfall eller uppsägning,
stöld eller sabotage av föreningens egendom,
avhysning från befintlig anläggning,
kris i samhället som leder till att vi tappar ridande,
förtroendeskadligt beteende hos personal eller styrelse samt medlemmar.
Förebyggande information
Första hjälpen-planscher, telefonnummer till SOS och adress till anläggningen sitter i stallet och på läktaren i ridhuset
Ridande ska få kort information om nedan på första lektionen varje termin:
Om en olycka inträffar ska medlemmar, ridande veta
Var sjukvårdsutrustning finns
Var uppsamlingsplatsen är
Att vi har en krisplan
Vem som gör vad
Rutiner vid kris
I stallet och på kontoret ska en krispärm finnas. Innehållet ska vara känt av ridskolans personal och styrelse. En sammanfattning av innehållet ska också finnas på BRK:s hemsida. I pärmen finns en larmlista till krisgruppen med aktuella telefonnummer.
Säkerhetsansvarig uppdaterar krispärmen. Rutinen omfattar främst föreningens ridskoleverksamhet. Särskilda tävlingsrutiner tas fram inför tävling.
Säkerhetsansvarig är ordförande.
Krisgruppen
Borlänge Ridsportklubbs krisgrupp består av styrelsen, verksamhetschef och ridskoleansvarig.
Krisgruppen:
Larmas via rutin i krispärmen.
Samlas i klubbens kontor/personalrum.
Medieansvarig för BRsK vid kris är styrelsens ordförande i andra hand vice ordförande.
Vid allvarlig kris
Krisgruppen kallas in enligt rutin i krispärmen
Krisgruppen samlas i BRsK:s personalrum, en ledare (stabschef) utses som sammanfattar läget och fördelar arbetsuppgifter
Utse någon som skriver dagbok. Dagbok förs över den information vi får, de beslut vi fattar och de åtgärder vi vidtar.
Medieansvarig för ridskolan är styrelseordföranden i andra hand vice ordförande
Utse informationsansvarig som
o ansvarar för information till anställda, medlemmar och anhöriga, tar emot telefonsamtal och hanterar sociala medier.
o ansvarar för att ha kontakt med sjukhus, polis, präst, mm
o ansvarar för kontakt med kommunen för stöd och hjälp till anhöriga, vänner och anställda (POSOM-gruppen)
Kontakter med anhöriga: Vid en persons dödsfall är det normalt polis eller präst som åker hem till de anhöriga och lämnar dödsbudet muntligen. Föreningen ska aldrig överta den uppgiften.
Stabschefen återsamlar krisgruppen och stämmer av läget kontinuerligt med alla deltagarna så att ingen åtgärd glöms bort. Ny information kan komma och förändrar tidigare beslut.
Att tänka på:
Före krisen:
Krisgruppen och personal bör gå igenom olika scenarier. Det är alltid bra att diskutera eventuella åtgärder inom gruppen innan man hamnar i en stressituation.
Efter krisen:
Kontakter tas med försäkringsbolag.
Styrelsen och anställd personal bör vara klar över att ett långsiktigt arbete vidtar efter de akuta insatserna. Händelsen bör analyseras och åtgärder bör vidtas så det inte händer igen. Ansvarig för analysen kan t ex vara säkerhetsansvariga och verksamhetsansvarig/ridskolechef. Tänk på att dödsolyckor och allvarliga incidenter bland personal ska anmälas till Arbetsmiljöverket. En minnestund kan arrangeras vid dödsfall.
Olika typer av kriser med scenarioförslag
Olyckor och dödsfall under ridning och tillhörande aktiviteter
Scenario – En person skadas
Vad gör vi akut när olyckan är framme?
1. Ridläraren/någon sjukvårdskunnig tar hand om den skadade
2. Ring 112 vid akut olycka eller personskada. Instruktioner ges av 112.
3. Organisera och delegera uppgifter så att ni arbetar effektivt
a. Utse någon som hämtar sjukvårdsutrustning – filt
b. Utse någon som möter räddningstjänsten (brandbil eller ambulans) vid infarten.
c. Utse någon som tar hand om övriga elever
d. Utse någon som tar hand om hästen/hästarna
4. Om den skadade ska till sjukhus är det bra om någon åker med
5. Meddela verksamhetsansvarig/ridskolechef och anhöriga till eleven så fort som möjligt
6. Tänk på att även den tjänstgörande ridläraren kan behöva hjälp att bearbeta det som inträffat
Brand på anläggningen eller omkringliggande natur
Scenario 1 – Brand i stallbyggnad. Utrustning förstörd, stallet obrukbart.
Akutläge
1. Rädda
2. Larma
3. Släck
I akutläge kan hästarna gå ute i hagen året runt.
Fodertillgången är säkrad i nuvarande anläggning.
Fastighetsägare eller Borlänge energi levererar vatten.
El-aggregat till hagar i olika byggnader, vissa kan drivas på 12 volts batteri.
Scenario 2 - Brand i natur
I akut läge evakuera hästar till Romme travbana, Rättviks travbana i tredje hand Gävle travet.
Fodertillgång är till stor sannolikhet säkrad så länge vi står på befintlig anläggning. Personalen följer med hästarna.
På sikt ha hästarna i hage.
I det läget ställs verksamheten in.
Plan för evakuering tas fram vid händelse dvs, vilka kör, vilka transporter ska användas och vart ska hästarna föras.
Samhällskris avsaknad av vatten
Scenario – Vattnet är kontaminerat eller sinat. Vattnet kommer att vara obrukbart under 14 dagar.
Verksamhetsansvarig kontaktar fastighetsägaren eller Borlänge Energi.
Dricksvatten till personalen hämtas i dunk
En toalettlösning behövs för personal och elever.
Samhällskris avsaknad av el
Scenario – Elförsörjningen har slagits ut, internet fungerar inte.
I och med att ventilationen och belysningen inte fungerar hålls hästarna i hage. Batteridrivna el-aggregat finns, dock kommer inte bilbatterier att kunna laddas.
Vattnet kommer att försvinna på grund av eldriven pump se hantering vid bortfall av vatten.
Kommunikation med elever och medlemmar kommer att ska på plats eftersom internet och mobiltelefoni ligger nere.
Brist på foder
Scenario - Torka och missväxt svårt att få tag på grovfoder, foderpriserna skjuter i höjden
Fodertillgången är säkrad i nuvarande anläggning
Sjukdom/dödsfall bland hästarna
Scenario - Häst omkommer eller behöver akut avlivas i samband med verksamhet.
1. Ridläraren tar hand om den skadade hästen
2. Ansvarig ridlärare på plats ringer veterinär och hästansvarig i styrelsen enligt lista på kontoret för bedömning och åtgärd.
3. Organisera och delegera uppgifter så att ni arbetar effektivt
a. Utse någon som tar hand om ryttaren
b. Utse någon som tar hand om övriga elever och hästarna
4. Meddela verksamhetsansvarig/ridskolechef och anhöriga till ryttaren så fort som möjligt
5. Tänk på att även den tjänstgörande ridläraren kan behöva hjälp att bearbeta det som inträffat
6. Verksamhetsansvarig/ridskolechef bedömer om krisgruppen behöver sammankallas.
Tappar ridande på grund av kris i samhället
Scenario – Pandemi -Samhället begränsas, restriktioner införs, aktiviteter behöver ställas in. Verksamheten begränsas.
Försäkringsbolagen ersätter inte sådant avbrott.
Förlita sig på statligt stöd.
Ställa in verksamhet
Säga upp delar av personalen
Avyttra hästar
Bilaga 1 L-ABC
L = Läge
1. Se över olycksplatsen innan Du springer fram till den skadade. Det kan finnas risker för både Dig och den skadade till exempel lös, orolig häst vid väg – varna trafiken
A = Andning
1. Kontrollera om den skadade andas. SE – LYSSNA – KÄNN
2. Om den skadade inte andas skapa fri luftväg genom att böja huvudet försiktigt bakåt sätt två fingrar under hakan och lyft upp underkäken kontrollera igen SE – LYSSNA – KÄNN
3. Om den skadade ändå inte andas, gör hjärt- lungräddning (HLR):
Så går hjärt-lungräddning till (enligt 1177):
Se till att personen ligger på rygg, helst på ett hårt underlag, till exempel golvet eller marken.
Placera din ena handlov mitt på bröstbenet mellan bröstvårtorna, placera din andra hand ovanpå. Tryck ner bröstkorgen minst 5 men inte mer än 6 cm. Håll en takt av 100-120 tryck/min. Tryck 30 gånger, hårt och snabbt.
Växla sedan till att göra inblåsningar med mun mot mun-metoden. Öppna först luftvägen genom att lyfta hakspetsen med två fingrar och böj den medvetslösa personens huvud bakåt med hjälp av en hand på pannan. Kläm samtidigt ihop näsan med hjälp av tummen och pekfingret.
Ta sedan ett vanligt andetag och låt den egna munnen täcka den medvetslösa personens mun. Blås långsamt och försiktigt in luft tills det syns att bröstkorgen höjer sig. Du ska alltid göra två inblåsningar efter varandra.
Växla mellan att ge 30 bröstkompressioner och två inblåsningar med luft. Fortsätt så tills sjukvårdspersonal kommit till hjälp.
4. Medvetslös person som andas skall ligga i stabilt sidoläge
5. Fortsätt övervaka den skadade
B = Blödning
1. Kraftig blödning behöver stoppas snabbt. tryck ihop sårkanterna med tummarna och pressa kraftigt lägg den skadade ner, men bibehåll fingertrycket hela tiden förebygg cirkulationssvikt – skadechock genom att lägga benet högt släpp inte trycket – be någon annan larma
2. Måttlig blödning stoppas genom att lägga den skadade ner – hålla den skadade kroppsdelen högt lägga ett förband och eventuellt ett tryckförband
C = Cirkulationssvikt, chock
1. Cirkulationssvikt kan uppstå vid stor inre och yttre blödning. Symtom: matthet och slöhet blek hud, blåa läppar, kallsvettig snabb och flämtande andning, snabb och svag puls.
Så här hjälper man någon som är i chock:
Lägg personen på rygg med benen högt om hen är vid medvetande.
Lägg personen i stabilt sidoläge om hen är medvetslös.
Låt personen få något varmt över och under sig.
Gör så att personen får det lugnt omkring sig.
Ge inte personen något att äta eller dricka, på grund av risken att få ner det i luftvägarna.
Lämna inte personen ensam.
Bilaga 2: Så reagerar människor vid kris (Källa SRF)
Oavsett om det handlar om en mindre eller större kris, går människan alltid igenom ett antal faser; chockfas, reaktionsfas, bearbetningsfas och nyorienteringsfas. Ju mindre berörda och desto mer förberedda vi är, desto snabbare går vi igenom faserna. Observera att även krisledningen går igenom faserna.
Chockfas
Reaktionerna är olika, från att stänga av helt och förneka att något har hänt till att gråta eller skrika hysteriskt, alternativt bli hyperaktiv. En person i chockfasen är mitt i krisen och har fullt upp med att försöka förstå vad som har hänt och är generellt sett inte mottaglig för någon kommunikation. Den som försöker kommunicera med en person i chockfas möts ofta av antingen kompakt tystnad, eller att den chockade pratar själv utan att lyssna.
Kommunikation i chockfasen:
Lyssna utan att värdera
Ställ inte för många frågor
Begär inte att en person i chockfasen tar till sig dina budskap
Se till att personen i chock fångas upp av anhöriga och har ett stöd. Berätta för anhöriga om vad som har hänt
Informera alltid muntligt först, men ha alltid skriftlig information att lämna över. Informationen bör vara kort och svara på vad som har hänt och hur ni arbetar vidare för att få reda på varför det har hänt. Dokumentet bör också innehålla en tydlig hänvisning till när, var och hur den chockade kan söka mer information, till exempel ”i anslutning till hoppträningen nästa vecka inleder vi med att prata om det som hänt tillsammans med en kurator”.
Reaktionsfas
I den här fasen händer mycket på kort tid. Ilska är en vanlig reaktion, liksom uppgivenhet. Under fasen upplever många vad som egentligen har hänt och minsta lilla påminnelse gör att hela känslobatteriet tar fart igen. Det är svårt att själv inse att man är i reaktionsfasen. Fasen pågår normalt ett par veckor, men kan uppgå till över ett år om det handlar av en förlust av en nära anhörig.
Vanliga tecken i reaktionsfasen:
Leta syndabockar
Mer ilska, frustration och irritation än normalt
Säger saker som normalt inte borde ha sagts
Försöker låtsas som om problemet inte fanns
Störd sömn, ätvanor, ont i huvudet, ont i magen
Kommunikation:
Lyssna – och glöm. Du kan höra de mest hårresande historier
Var inte för aktiv med kommunikation i reaktionsfasen
Fatta inga avgörande beslut
Mejla absolut inte för att ge din syn på saken. Mejl är en direkt skadlig kommunikationsväg i kris
Bearbetningsfas
Den här fasen är betydligt längre än de båda första och innebär att den som drabbats av en kris kan börja bli konstruktiv och blicka framåt. Samtidigt kan många konflikter skapas här, särskilt om några personer är kvar i reaktionsfasen.
Kommunikation:
Diskutera vad som har hänt
Inse att vissa fortfarande är kvar i reaktions- och/eller chockfasen och alltså inte tänker på samma sätt som du. Anpassa kommunikationen efter det.
Erbjud samtalsstöd, men tvinga inte någon till det
Nyorienteringsfas
Den sista fasen handlar om att gå tillbaka till det normala. Den som har genomgått en större kris vet att erfarenheterna – både de positiva och negativa – i en kris sitter kvar länge. Samtidigt är de flesta så rationella att de efter en tid fokuserar på att blicka framåt och dra nytta av erfarenheterna. Hur tragisk en kris än är, upplever nästan alla att de är starkare efter krisen än före.
I nyorienteringsfasen sker kommunikationen normalt igen. Därmed bör det finnas utrymme att diskutera det som har hänt.
Bilaga 3: Råd vid mediakontakter (källa SRF)
Då en olycka inträffat, stor eller liten, önskar ofta representanter för media komma i kontakt med de inblandade för att rapportera om händelsen. Journalister arbetar under tidspress och söker information oberoende av tid, plats och vad som inträffat.
Inför tävlingar och evenemang och vid ridskolan bör man alltid i förväg ha utsett en person som uttalar sig för media. Övriga, och framför allt de som varit inblandade i olyckan och deras anhöriga bör i minsta möjliga mån ha kontakten med media.
Som informationsansvarig tänk på att:
Som talesperson måste du vara tillgänglig hela tiden för att informera
Övriga i tävlingsledning, på ridskolan eller i stallet ska ha ditt telefonnummer och kunna hänvisa frågor till dig
Bestäm vad du vill säga och vilket intryck du vill ge. Exakt vad har hänt och varför? ƒ Vilka säkra fakta finns det?
Var ärlig och uttala dig bara om saker som du säkert vet. Spekulera aldrig. Håll dig till fakta även om du inte har särskilt mycket att berätta.
Tveka inte att säga att du inte vet och varför, och be att få återkomma, om du inte kan svara.
Huvudbudskapet ska vara det samma till alla, både internt och externt
Hänvisa mer allmänna frågor till informationschefen på Svenska Ridsportförbundet
Bestäm eventuellt ett nästa informationstillfälle och håll det
Kom ihåg att det är polisens sak att informera anhöriga vid dödsfall och svårare olyckor
Skyll aldrig ifrån dig. Erkänn om du säkert vet, och det är helt uppenbart, att ett fel är begånget.
Visa empati